5.12.10

tEriMa KaSiH sEMua...!!



bismillahirrahmanirrahim....


assalamu'alaikum...tanggal 4 disember 2010 bersamaan 28 zulhijjah 1431h genap la usia aku 19 thn...semua org da hampir ke angka 20...tapi aku??ehehe..masih muda remaja...muda ke?klu ikut tarikh islam mesti usia aku da lanjut kan...teringat 1 pesanan tentang umur ni..jom kita hayati bersama...

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:

"Sebaik-baik manusia menurut pandangan Allah (Islam) ialah orang yang
panjang umurnya dan baik pula perbuatannya, sedang seburuk-buruk manusia ialah
orang yang panjang umurnya tetapi buruk pula perbuatannya" (Ahmad dan al-Hakim)


so,gunakanlah umur yang Allah beri ini dengan sebaik-baiknya wahai diri yg selalu lalai n leka...dekatkanlah dirimu kpd Allah walau dimana pun berada...Ingat, umur itu amanah dan akn ditanya kemana ia dgunakan..!syukurlah nikmat umur dgn kebaikan..gunakanla umur kita ini dgn sebaik-baiknya..lakukanla seberapa banyak kebaikan dan jangan sesekali menghampiri kejahatan, apatah lagi melakukannya...sama2lah kita perbaiki diri ini dari hari ke hari...dalam sibuk melayari hidup ini, teringat kata2 yg tercatit dalam sebuah majalah solusi isu 24...menarik isi kandungannya...jom kita hayati..buatkan diri ini berfikir...!!

"setiap kali menyambut ulang tahun kelahiran, ucapan sewajarnya bukanlah 'selamat panjang umur' tetapi 'selamat pendek umur'. hal ini kerana tempoh mati seseorang telah Allah tetapkan di dalam rahim ibu lg. Ertinya, semakin hari, semakin dekat langkah kita menuju ketetapan itu. Maknanya semakin hari, semakin pendek umur kita. Ya hari ini setapak lagi kita menghampiri tarikh kematian kita"...

Di kesempatan ini, aku nak ucap jazakillah kat semua sahabat2 yang mendoakan aku...terima kasih semua..may Allah bless all of you...terima kasih juga kerana masih ingat kat diri yang kerdil ini....terima kasih kat yong,akak,ikin,didie,ain,akma,salmah,ema,kak ayu,hazirah,fatikha,syira,teha,mai,ummu,kak azi,kak najla,kak azizah,kak sarah,kak nadia,kak ana,kak izza,kak fiqa,ayeshah,fatin,jue,azira,ainz dan semua kawan2 kat fb...sayang kalian semua...moga Allah meredhai ukhwah kita...terima kasih juga kat aman n afan buat acik terharu dgn kata2 selamt dari mulut mulus kalian berdua...

seterusnya syukran kat ikin sebab hadiahkan aku buku yng comel ni.."sirah sayyidatina AISYAH ummul mukminin" semoga diri ini dapat mencontohi keperibadian ummul mukminin ini...sepertimana indahnya nama yang dimiliki...x sabar rasenya utk membaca buku ini tapi buat mase ini aku tgh habiskan 1 buku yg bertajuk 'apa ertinya saya menganut islam'..insyaAllah lps habis buku 2 aku akan smbung utk baca buku ni...moga Allah permudahkan segala urusan..amin...jazakillah juga kat ayeshah kembar aku yg berada di bumi anbia' sbb bagi lagu 'selamat hari lahir' by saujana...terharu sgt...suke dgr....sanah helwah juga kat die yang menyambut hari lahirnya pd 5 disember...moga persahabatn kita kekal selamanya walaupon dirimu berada jauh di perantauan...



p/s : hargailah umur yang Allah beri pinjam kpd kita ini....bila2 masa kita akn dikembalikan kpdNYA...

No comments:

Post a Comment